Kuva: Luonnonystävien jättämä viesti Lempäälän ja Pirkkalan välisellä metsäalueella, jonne kaavaillaan moottoritien oikaisua.

 

Keskustelu moottoritien oikaisusta Lempäälän Kuljusta Pirkkalan Linnakalliolle käy edelleen kuumana.

Tämän niin sanotun Puskiaisten oikaisun tieltä hakattaisiin sata hehtaaria metsää. Oikaisun ja Sääksjärveltä lentokentälle johtavan kehätie 2:n varaan laaditun Sääksjärven osayleiskaavaluonnoksen sisältämien uusien asuin- ja yritysalueiden alta metsää kaadettaisiin vielä monin verroin enemmän. Kaavaluonnoksessa huoli ilmastotavoitteista tuodaankin selkeästi esiin.

Puskiaisten oikaisun puolestapuhujat vakuuttelevat muun muassa, että Birgitan polku säilyisi ennallaan oikaisusta huolimatta. Mutta vaikka nyt motaria ei ihan polun yli vedettäisi, kuka siellä moottoritien melussa ja katkussa ja talojen takapihoilla enää haluaa patikoida tai sienestää?

Eikä kyse suinkaan ole pelkästään Birgitan polusta vaan ylipäätään autoiluun kannustamisesta ja suuren metsäalueen lopullisesta tuhoamisesta. Tämä ei mitenkään istu esimerkiksi Hiilineutraali kunta -hankkeen päästövähennystavoitteisiin, joihin Lempäälä on sitoutunut.

Oikaisun lobbaajat vetoavat siihen, että kyseessä on talousmetsä, joka kaadetaan joka tapauksessa jossain vaiheessa. Mutta jos oikaisu toteutuu, metsä ja sen hiilinielu menetetään lopullisesti. Talousmetsässäkin puut kasvavat jossain vaiheessa takaisin. Kunnan tulisi mielestäni muutenkin luopua avohakkuista ja siirtyä jatkuvan kasvatuksen menetelmään kaikissa metsissään. Samoin yksityisiä metsänomistajia pitäisi kannustaa jatkuvapeitteiseen kasvatukseen ja palkita heitä myös rahallisesti siitä että antavat metsän kasvaa ja sitoa hiiltä.

Ehkä kummallisin perustelu tiehankkeen toteutukselle onkin sen kutsuminen ilmastoteoksi. Väite perustuu yksinkertaistettuun laskelmaan, jonka mukaan säästyvät ajokilometrit vähentävät päästöjä enemmän kuin kaadettava metsäalue sitoo hiiltä. Laskelma ei kuitenkaan huomioi esimerkiksi tien rakentamisen hiilijalanjälkeä, jota kasvattavat muun muassa käytetyt työkoneet ja niiden polttoaineet, kiviaineksen louhinta ja murskaus sekä muun materiaalin tuotanto ja kuljetus. Myös maanmuokkaus vapauttaa ilmakehään valtavan määrän hiilidioksidia.

Keskustelussa toistuvat edelleen harhaanjohtavat väittämät, joiden mukaan Sääksjärven junaseisakkeen ja nykyisen moottoritien meluesteiden rakentaminen olisivat jotenkin kytköksissä oikaisun toteutumiseen. Samoin väitetään, että jos oikaisua ei tehdä, joudutaan nykyiselle moottoritielle välttämättä rakentamaan lisäkaistoja, joiden alle jäisi mm. nykyisiä omakotitontteja. Mikään näistä väitteistä ei pidä paikkaansa, mutta ne istuvat sitkeässä oikaisun ympärillä käydyssä some-keskustelussa.

Metsän tuhoaminen turhan ja kalliin moottoritienpätkän ja muutaman minuutin ajansäästön takia on kaikkea muuta kuin ilmastoteko. Se on myös todella suuri menetys sienestäjille ja marjastajille ja muuten metsäluonnossa virkistäytyville – metsässä kasvavasta ja asuvasta monimuotoisesta lajistosta puhumattakaan.

 

 

Share This

Share This

Share this post with your friends!